K-Fastigheter
 

Att bo hos oss

 

Att bo hos oss

Välkomna till K-fastigheter, ett bättre boende. Här har vi sammanfattat allmän viktig information för dig som hyresgäst hos oss.

Information

 

Underhållsskyldighet

Som hyresgäst i en hyreslägenhet har du stort ansvar för din lägenhet. Du måste på eget ansvar hålla lägenheten i gott skick. Underhållsskyldigheten omfattar lägenhetens inre t.ex. byte av proppar och glödlampor, fönsterputsning etc. Det åligger dig som hyresgäst att hålla hyresobjektet i snyggt och välvårdat skick.  

Ändring av lägenheten

Ändring i lägenheten får inte göras utan hyresvärdens skriftliga medgivande. Eventuella borr/spikhål skall återställas. Spackla, putsa och måla så att det är i samma skick som när du/ni flyttade in.  

Försäkringar

Våra fastigheter är försäkrade genom Nordeuropa försäkringar. Det är angeläget att påpeka vikten av att du som hyresgäst har en hemförsäkring för att din egendom försäkras samt om du själv skulle göra någon åverkan på lägenheten. Vi som hyresvärd ansvarar inte för skador på hyresgästens egendom, som kan ha uppkommit i samband med eller på grund av hyresgästens nyttjande av hyresobjektet. Du som hyresgäst skall även själv stå för skador som du själv orsakat i din hyreslägenhet.  

Brandvarnare/Brandsäkerhet

Vi har installerat fungerande brandvarnare i din lägenhet, dock är det ditt ansvar som hyresgäst att kontrollera så att dessa fungerar och byta batterier vid behov.  

Förebyggande underhåll

Som hyresgäst är du skyldig att utan dröjsmål underrätta hyresvärden om förekommande behov av insektsangrepp, vatten läckage eller liknande fel och brister som kan äventyra byggnadens goda bestånd. Service och reparations behov skall utan dröjsmål anmälas till hyresvärden.  

TV – Telefon – Internet

Fastigheten innehåller koaxialsystem via Comhem vilket innebär att ni har möjlighet att få väldigt hög internethastighet samt minimala störningar i Tv och telefoni. Internet och telefonitjänster får ni själva beställa genom Comhem. Felanmälningar som avser Tv, Telefoni och Internet skall göras till Comhem direkt på: 90222  

Felanmälan

Vår verksamhet bygger på att ha marknadens nöjdaste hyresgäster. För att detta skall kunna fungerar önskar vi en nära kontakt med dig/er som hyresgäst. Om du/ni mot förmodan skulle uppleva missnöje önskar vi omedelbart få denna information, annars kan vi inte bli bättre! I hem som man nyttjar dagligen är det dessvärre ofrånkomligt att det ibland uppstår fel eller att saker går sönder. För att ni som hyresgäst ska få absolut bästa möjliga service har vi våra egna fastighetsskötare som tar hand om ert bestånd. Ni kan sända felanmälan genom vår hemsida eller per telefon. Vi rekommenderar att ni gör felanmälan via hemsidan www.k-fastigheter.se under fliken Felanmälan för snabbast hantering. Ni når oss avseende olika ärenden via vår administratör på växelnummer: 010-3300069 Vi har telefontid vardagar mellan 10:00-16:00, lunchstängt 12:00-13:00. Akuta fel och brister efter 16:00 som absolut inte kan vänta till nästkommande vardag anmäls till vår fastighetsjour på telefonnummer: 010-1676070 Ni når oss även på mailadress: [email protected]  

Flytt

Ta kontakt med er fastighetsförvaltare och be om en uppsägningsblankett. Denna skall fyllas i och postas till: K-fastigheter Bultvägen 7 281 43 Hässleholm. Hyresgästen skall via fastighetsförvaltaren överlämna till nästa hyresgäst:
  • Lägenhetspärmar
  • Samtliga lägenhetsnycklar
  • Nycklar till medicinskåp
  • Taggar till portsystem
  • Fattas några av dessa delar får hyresgästen själv bekosta dessa.
 

Aktuella telefonnummer/mailadress

Växelnummer 010-3300069, helgfria vardagar 10:00-16:00. Lunchstängt 12:00-13:00. Mailadresser Allmänna frågor: [email protected] Intresseanmälan: [email protected] Felanmälan: [email protected]  

Förvaltning

Er förvaltare finns tillgänglig via telefon och mail kontorstid 08.00-17:00. Vid frågor eller information var vänlig kontakta oss via vårt ovanstående växelnummer.

Ordningsregler

Ordningsregler har skrivits på i samband med kontraktsskrivning och är placerade i hyreskontraktet. Förslitning, nedskräpning eller skadegörelse påverkar direkt månadskostnaderna och ansvarig part kommer att stå för kostnaderna.  

Störning

Att bo i K-fastigheters hyresrätter skall vara ett bra och tryggt boende. När det gäller den allmänna trevnaden inom fastigheten är det angeläget att alla följer ordningsreglerna. Uppstår störningar t.ex. i form av hög musik eller andra olägenheter skall givetvis du och dina grannar i första hand prata med den störande och i andra kontakta oss. Bemöt din granne som du själv vill bli bemött.  

För den allmänna trevnaden

Undvik följande, vid olämpliga tider på dygnet, för att öka den allmänna trevnaden:

  • Duschning
  • Onödigt höga ljud, t.ex. radio och TV.
Ovanstående gäller särskilt efter kl.22:00 Musik och oväsen i lägenheterna efter kl. 22:00 får ej förekomma. Inför fester – gör en överenskommelse med grannarna först. Piskning, skakning av mattor och sängkläder från balkong eller fönster är ej tillåtet. Arbeten som kan vara störande för grannarna, får inte utföras före kl. 07:00 eller efter kl.20:00 samt är förbjudet under helger och helgdagar.  

WC

Endast toalettpapper får spolas ner i toaletterna. Alla föremål, som kan orsaka stopp i ledningarna, t.ex. bindor, blöjor, hushållspapper, kattsand o.d. får ej nedspolas. Vid förekommande tryckspolning kommer utredning att göras om ovanstående material orsakat stopp i toaletten kommer hyresgäst i fråga att stå för denna kostnad.  

Parabolantenn

Parabolantenner är förbjudna och får inte sättas upp  

Avfall

Avfall kategoriseras och hanteras ordentligt. Följ sopsorteringsguiden för den kommun där du bor. För höga avfallskostnader debiteras – därför ber vi er att vara nogranna med er sophantering.  

Att observera på området

Rastning av hundar och katter är förbjudet på innergården. Att kasta mat till fåglarna från fönster är en sanitär olägenhet och därför förbjudet. Det lockar större fåglar och råttor.

Instruktioner

 

Rengöring och underhåll av köksfläkt samt ventilation

Filter i fläkten skall bytas med jämna mellanrum och detta står ni som hyresgäst själva för. Rengöring av filter i ventilation ansvarar också du som hyresgäst för. Dammsug och tvätta ventilationsfilter med jämna mellanrum för god ventilation och egen hälsa.  

Vid utflyttning – städning

Det är mycket att tänka på när man skall flytta från sin lägenhet. För att underlätta för dig gör vi en förbesiktning i samtliga lägenheter, denna bokas in av den fastighetsförvaltare som ansvarar för ert bestånd. Vi har även sammanställt en kom-ihåg-lista med några viktiga punkter som vi tittar på vid slutbesiktning av städningen. Ha i åtanke att ni skall återge lägenheten i samma skick som ni mottog den.  

Kom-ihåg-lista

Spis, ugn och fläkt

  • Rengör spisens ovansida.
  • Rengör ugn och värmeskåp.
  • Rengör plåtar och galler.
  • Dra ut spisen och rengör spisens sidor, golvet och väggen.
  • Rengör spisfläkt, kåpa och filter.

Kyl och frys

  • Frosta av både kyl och frys.
  • Torka rent, invändigt och utvändigt.
  • Låt dörrarna stå öppna.

Diskbänk och köksinredning

  • Torka av alla skåp invändigt och utvändigt.
  • Rengör kakel, diskbänk, vask, blandare, skärbräda och knivfack.
  • Avfallshinkar rengöres.

Toalettstolen, tvättstället och tvättbänken

  • Rengör in- och utsida av toalettstolen.
  • Rengör ovan- och undersida av tvättstället.
  • Rengör tvättbänken, in- och utsida.
  • Torka av rör och blandare.
  • Rensa golvbrunnen under tvättbänken.

Duschen och hygienrummet

  • Rengör golvet.
  • Rengör duschväggarna, speciellt släplist mot golvet rengöres noga.
  • Torka av rör och blandare.
  • Rensa golvbrunnen.

Samtliga rum

  • Putsa alla fönster på ut- och insida.
  • Rengör snickerier, lister, hyllor, garderob m.m.
  • Torka av alla golv.
  • Torka av alla inner- och ytterdörrar.
  • Torka av alla eluttag och strömbrytare.
  • Rengör väggar och tak från damm.
  • Låt gärna tavelkrokar och spikar sitta kvar i väggar.

Kontrollera även följande

  • Alla eventuella småfel är lagade.
  • All utrustning som hör till lägenheten finns på plats.

Grovsopor

Det blir gärna en del grovsopor vid flyttning. Använd återvinningsstationen. Grovsopor får inte slängas i fastighetens sopkärl.

Besiktning

Besiktning utföres. Du måste själv stå för kostnader för onormalt slitage och skador. Förstört golv, hål i dörrar och krossade fönsterrutor är exempel på sådana skador.

Nycklar

  • Alla nycklar & taggar skall återlämnas

Telefon, bredband och tv

Beställ flyttning av telefon i god tid. Säg upp abonnemang av bredband och ev. extra tv-kanaler

El och vatten

El-abonnemang sägs upp Ny abonnent:

Posten

Adressändring kan göras hos posten på tre sätt: Webbplats www.adressandring.se, Telefon 020-979899 eller Postcenter, närmaste postkontor.

Hemförsäkring

Passa på att se över ditt försäkringsbelopp när du ändå byter adress. Eller eventuellt uppsägning av hemförsäkring.
 

Var finns våra fastigheter?